Taraf De Haidouks (Rumunjska) – 20. 01. 2008., KD Vatroslav Lisinski, Zagreb

Novim albumom “Maskarada” Tarafi su ponovno pripremili glazbeno iznenadjenje. Nakon hvaljenog studijskog albuma “Band Of Gypsies” iz 2001. godine, na novom albumu Taraf de Haidouks se profiliraju kao vodeci svjetski “Balkan Gypsy” ansambl suvereno vladajuci podrucjem klasicne glazbe i djelima skladatelja kao sto su Aram Hacaturjan, Bela Bartok, Albert Ketelbey, Manuel de Falla ili Isaac Albeniz.

Tijekom 20. stoljeca mnogi od znacajnijih europskih skladatelja u svojim djelima su cesto koristili elemente ili melodije koje pripadaju odredjenim regionalnim glazbenim stilovima i odredjenim narodima, pa tako i melodije istocnoeuropskih Roma i Sinta (romski nomadi), te ih na neki nacin “nacionalizirali” integrirajuci ih u svoje suite, plesove i druge klasicne glazbene forme. Romska glazba bila je naprosto izvor inspiracije skladateljima, a atraktivnosti te glazbe uvelike i pridonosi odredjena doza egzotike, imaginacije i misticnosti koju orijentalna glazba i romski narod oduvijek veze uz sebe u masti zapadnih Europljana. S druge strane, Romi vec stoljecima, muzicirajuci i na feudalnim imanjima i medju pukom, medjusobno prenose i unapredjuju formalnu i tradicionalnu romsku glazbu. Inace, Sinti su iznjedrili brojne vrsne glazbenike tijekom proslog stoljeca, kao sto je legendarni jazz gitarist Django Reinhardt ili Häns’che Weiss, a clan Reinhardtovog “klana” Titi Winterstein jos uvijek izvodi tradicionalni i moderni “Gypsy Jazz” diljem Europe. Nedavno preminuli jazz klavijaturist Joe Zawinul takodjer je porijeklom iz naroda Sinta.


Albumom “Maškaradă” Taraf de Haidouks na neki nacin vrse zamjenu uloga izvodeci virtuozna djela kao sto su “Rumunjski narodni plesovi” Béle Bartoka, valcer iz “Maskarade” Arama Hačaturjana ili “In a Persian Market” engleskog skladatelja Alberta Ketelbeya, skladbe kojima su kao inspiracija sluzile upravo izvorne melodije Roma i Sinta.